Structuurgroepen
Hyperactief en ongeconcentreerd, ongemotiveerd, extreem aandacht vragen, niet-sociaal gedrag of zich juist terugtrekken. Sommige kinderen lopen vast in hun leven, op school en/of buiten school. Bijvoorbeeld omdat er een disbalans tussen IQ en sociaal-emotionele ontwikkeling is, of een syndroom of diagnose zoals ASS.
Op De Zonnebloemschool krijgen deze leerlingen les in zogeheten structuurgroepen.
‘Nabij onderwijs’
Het gedrag van de kinderen komt uiteraard ergens vandaan. Ze zijn vaak onzeker, hebben een laag zelfbeeld. Soms zijn ze mentaal beschadigd en zitten ze psychisch in de knoop. In de andere groepen komen ze maar niet tot leren. Voor elke structuurgroep, die uit maximaal tien leerlingen bestaat, staan gespecialiseerde medewerkers. Ze geven ‘nabij onderwijs’, zorgen voor een individuele aanpak en bieden veel structuur. De leerlingen zijn vaak nog met zichzelf bezig. De wereld om hen heen zien ze op basis van zwart-wit denkbeelden. In de structuurgroepen is aandacht voor meer nuance, meer grijstinten. Tevens is er veel aandacht voor gedrag. Hoe gaan we met elkaar om?
Intensieve zoektocht
In de structuurgroepen draait het om maatwerk. Elk kind is uniek. Er wordt met veel positieve energie gedacht in oplossingen. Het is voor de leerkrachten iedere keer weer een zoektocht om die juiste individuele aanpak te vinden. Fantastisch is dat die bijna altijd wordt gevonden. De voldoening is groot als de leerling na een intensieve begeleiding een route heeft gevonden richting een gelukkige toekomst.
Zoals dat meisje dat zo in de put zat dat ze niets meer wilde en maar twee uur per week naar school kon. Steeds zette ze kleine stapjes en uiteindelijk draaide ze gewoon met alle lessen mee en vond ze een fijne stageplek in een gastouderopvang. Of die autistische jongen die kwaliteiten had die er door zijn stoornis niet uitkwamen. Hij bleek veel belangstelling te hebben voor schema’s en vult nu de koelkasten aan de hand van een schema in een zorginstelling.